3.6 Rizika
„Jsem optimista, ale vždy mám s sebou plášť do deště.“
Sir August Wilson, americký dramatik
Podnikání, do kterého se pouštíte, nese stoprocentně svá rizika. V žádném případě se je nepokoušejte popřít, nebo tvrdit, že neexistují. To je cesta do pekel. Pokud chcete přistupovat ke svému podnikání odpovědně a profesionálně, uveďte v plánu všechna rizika, která mohou při realizaci nastat.
Pro rychlou orientaci nejen o případných rizicích vašeho podnikatelského záměru můžete použít oblíbenou SWOT analýzu. Stručně řečeno je to tabulka, která představuje váš projekt ze 4 hledisek - silných stránek, slabých stránek příležitostí a hrozeb. Díky SWOT analýze ušetříte mnoho stránek textu a váš plán opět vhodně zjednodušíte.
Avšak investorovi (ani vám) nebude stačit jen uvedení seznamu případných rizik, ale také jejich další parametry, na kterých většina autorů podnikatelských plánů zapomíná - pravděpodobnost vzniku daných rizik, způsob jejich prevence a řešení.
Prevence znamená předcházení daným rizikům, snaha o jejich neobjevení se a nezasažení právě vašeho podnikání. Uveďte konkrétní kroky, které v rámci této prevence provedete, abyste se jim vyhnuli nebo pravděpodobnost vzniku alespoň snížili. Čím více rizik zmíníte a dopředu ošetříte, tím má vaše podnikání větší šanci na úspěšné provedení.
Při tomto uvažování přijdete na to, že některá rizika jsou ovlivnitelná více a některá méně (například špatnou ekonomickou situace v ČR nebo změnu legislativy sami těžko ovlivníte). U některých proto bude vhodným řešením pojištění, u některých diverzifikace (např. uvedení více typů produktu, na více trhů apod.), u některých transfer rizika na jiné subjekty (např. nasmlouvání dlouhodobých cen s dodavatelem bez ohledu na cenu v době objednání). Uveďte tedy konkrétní kroky, které preventivně učiníte proti výskytu nežádoucích vlivů.
Každé riziko, které jste popsali, má jistou pravděpodobnost výskytu a velikost škody, kterou může napáchat. Přednostně musíte dostatečně ošetřit ta rizika, která mají velkou pravděpodobnost vzniku a nejničivější následky. Vhodné je mít připravený krizový plán, což je vlastně taková předem připravená kuchařka, která vám říká, v jaké situaci máte co udělat. Představte si jej jako manuál, který na jedné straně popisuje vzniklý problém a na straně druhé způsob jeho řešení. V krizi, kdy nebudete mít mnoho času zabývat se hledáním nejvhodnějšího řešení a začnete zmatkovat, vám přijde velmi vhod. U velkých společností má takový krizový plán stovky až tisíce stran. Vám pro začátek bude stačit alespoň kratší verze se základními riziky a způsoby řešení.
Věřte, že pokud budete předem dostatečně připraveni na všechna rizika ohrožující váš byznys, rapidně to zvýší zájem investorů poskytnout vám žádané finanční prostředky.
Pokračovat můžete na další kapitolu: 3.7 Finance