3.6 Rizika

JAK NAPSAT PODNIKATELSKÝ PLÁN

3.6 Rizika

„Jsem optimista, ale vždy mám s sebou plášť do deště.“
Sir August Wilson, americký dramatik
Podnikání, do kterého se pouštíte, nese stoprocentně svá rizika. V žádném případě se je nepokoušejte popřít, nebo tvrdit, že neexistují. To je cesta do pekel. Pokud chcete přistupovat ke svému podnikání odpovědně a profesionálně, uveďte v plánu všechna rizika, která mohou při realizaci nastat.

Pro rychlou orientaci nejen o případných rizicích vašeho podnikatelského záměru můžete použít oblíbenou SWOT analýzu. Stručně řečeno je to tabulka, která představuje váš projekt ze 4 hledisek - silných stránek, slabých stránek příležitostí a hrozeb. Díky SWOT analýze ušetříte mnoho stránek textu a váš plán opět vhodně zjednodušíte.

Avšak investorovi (ani vám) nebude stačit jen uvedení seznamu případných rizik, ale také jejich další parametry, na kterých většina autorů podnikatelských plánů zapomíná - pravděpodobnost vzniku daných rizik, způsob jejich prevence a řešení.

Prevence znamená předcházení daným rizikům, snaha o jejich neobjevení se a nezasažení právě vašeho podnikání. Uveďte konkrétní kroky, které v rámci této prevence provedete, abyste se jim vyhnuli nebo pravděpodobnost vzniku alespoň snížili. Čím více rizik zmíníte a dopředu ošetříte, tím má vaše podnikání větší šanci na úspěšné provedení.

Při tomto uvažování přijdete na to, že některá rizika jsou ovlivnitelná více a některá méně (například špatnou ekonomickou situace v ČR nebo změnu legislativy sami těžko ovlivníte). U některých proto bude vhodným řešením pojištění, u některých diverzifikace (např. uvedení více typů produktu, na více trhů apod.), u některých transfer rizika na jiné subjekty (např. nasmlouvání dlouhodobých cen s dodavatelem bez ohledu na cenu v době objednání). Uveďte tedy konkrétní kroky, které preventivně učiníte proti výskytu nežádoucích vlivů.

Každé riziko, které jste popsali, má jistou pravděpodobnost výskytu a velikost škody, kterou může napáchat. Přednostně musíte dostatečně ošetřit ta rizika, která mají velkou pravděpodobnost vzniku a nejničivější následky. Vhodné je mít připravený krizový plán, což je vlastně taková předem připravená kuchařka, která vám říká, v jaké situaci máte co udělat. Představte si jej jako manuál, který na jedné straně popisuje vzniklý problém a na straně druhé způsob jeho řešení. V krizi, kdy nebudete mít mnoho času zabývat se hledáním nejvhodnějšího řešení a začnete zmatkovat, vám přijde velmi vhod. U velkých společností má takový krizový plán stovky až tisíce stran. Vám pro začátek bude stačit alespoň kratší verze se základními riziky a způsoby řešení.

Věřte, že pokud budete předem dostatečně připraveni na všechna rizika ohrožující váš byznys, rapidně to zvýší zájem investorů poskytnout vám žádané finanční prostředky.

Pokud si nejste některou částí podnikatelského plánu jisti, nabízíme kompletní sestavení podnikatelského záměru, zpětnou vazbu na záměr nebo i konzultace při začátku vašeho podnikání.

Pokračovat můžete na další kapitolu: 3.7 Finance
TOP
12