3.3.4 Konkurence

JAK NAPSAT PODNIKATELSKÝ PLÁN

3.3.4 Konkurence

„Kdo usíná na vavřínech, nezřídka se probouzí zarostlý plevelem. “
Svatopluk Káš, lékař a publicista
Nepište, že konkurence neexistuje! Je to nesmysl. Je možné, že váš produkt nebo služba zatím nemá přímého konkurenta, ale určitě existuje nějaký jiný způsob, který dokáže více či méně danou potřebu uspokojit. Pokud ne, možná je třeba váš podnikatelský nápad revidovat a zamyslet se, zda je v praxi opravdu potřebný, zda řeší nějaký problém a zda po něm vůbec bude existovat poptávka. Pokud jste svým pátráním například na internetu konkurenci nenašli, tak to nutně nemusí znamenat, že konkurence neexistuje - možná jste jen špatně hledali.

V dnešní konkurenční době však naopak obvykle narazíte na situaci, kdy konkurence na trhu již existuje a dokonce má i podobný výrobek nebo službu jako vy. Nezřídka také zjistíte, že váš trh je hodně obsazen. Má pak vůbec cenu se do toho pouštět a jít s kůží na trh? A jak k tomu pak přistoupit ve vašem podnikatelském plánu?

Nezoufejte, odpověď na první otázku může být kladná. Především se předpokládá, že jste si provedli alespoň nějaký průzkum trhu a zjistili si, jak to s tou konkurencí opravdu je. Málokdy dnes totiž při začátku podnikání přijdete na trh se zcela revolučním produktem či konceptem, jak tomu například bylo v případě parního stroje nebo internetu. Častějším případem bude, že se budete snažit uspět s již existujícím a osvědčeným konceptem, například otevřením restaurace ve vašem městě, nebo spuštěním internetového obchodu zaměřeným na určitý sortiment. V tom případě rozhodně nemlžte ani nelžete, že budete jedineční. Naopak, ve svém podnikatelském plánu vyzdvihněte, že se jedná o osvědčený podnikatelský model. Ne každý investor chce totiž investovat jen do zcela nových revolučních projektů. Klidně uveďte příklady (třeba z jiných měst nebo zemí), které společnosti takto fungují, jak jsou úspěšné, s jakými problémy se potýkali nebo potýkají apod. Investor pak bude moci váš záměr lépe uchopit, pochopit myšlenku jeho fungování a v neposlední řadě vidět, v co se může jeho investice proměnit například za pět nebo deset let.

Nebojte se ale také uvést příklady těch, kteří s vaší myšlenkou na trhu neuspěli. Samozřejmě zde je na místě opatrnost, abyste investora neodradili. Nejlépe to pojměte tak, aby bylo patrné, že o těchto společnostech víte, že jste si prošli jejich historii krok za krokem a z jejich chyb se poučili. Napište, jak budete podobným problémům předcházet vy a jak snížíte riziko, že zrovna vaše podnikání bude mít stejný osud.

Řada podnikatelů má ke konkurenci negativní vztah. Je to pro ně zkrátka někdo, kdo je připravuje zákazníky a tím pádem o peníze. Do jisté míry je to pravda. Na druhou stranu na existenci konkurence je několik pozitivních věcí. A čím dříve to jako podnikatelé pochopíte a naučíte se s tím pracovat, tím lépe si na trhu povede. Jaké "výhody" tedy pro vás konkurence má a jak to můžete využít ve svém podnikatelském plánu?

Od konkurence se můžete učit. Často někteří podnikatelé (a zvlášť ti začínající) věnují mnoho času a energie k překonání nějakého problému, respektive k vymyšlení jeho řešení. Prvním logickým krokem, pokud řešení sami nemáte nebo se mezi vícero nemůžete rozhodnout, je jednoduše podívat se, jak to dělá konkurence. Samozřejmě způsob řešení nějakého procesu u konkurence nemusí být tím nejlepším, nejjednodušším nebo nejlevnějším řešením pro vás. Může to však výrazně ulehčit vaše trápení a inspirovat vás k nalezení nějakého lepšího řešení. V praxi to pro vás bude znamenat výrazné ušetření času i peněz na vymyšlení i otestování různých variant. U některých činností zkrátka nemá cenu snažit se vymyslet již vymyšlené.

Konkurence vás motivuje k lepším výsledkům. Díky ní, pokud ji budete aktivně sledovat, neusnete na vavřínech a budete své služby zdokonalovat. Do podnikatelského plánu můžete uvést, která společnost je vaším vzorem, které se chcete přiblížit, kterou budete aktivně sledovat a proč. Zkuste se zamyslet - jak daleko by se dostali například někteří výrobci aut nebo elektroniky, kdyby nebyli neustále vystaveni konkurenčnímu tlaku a svoji konkurenci bedlivě nesledovali, či se ji dokonce nesnažili předběhnout?

S konkurencí se můžete porovnávat. Tedy ne, že můžete, ale dokonce musíte! Případného investora bude určitě zajímat, jaké výhody a nevýhody má váš produkt oproti konkurenci, v čem jste lepší a v čem horší. Častou chybou je, že v podnikatelském plánu je vlastní řešení vychváleno do nebes a konkurenční naopak naprosto smeteno z povrchu zemského. Mějte však na paměti, že to je právě produkt vaší konkurence, který v tuto chvíli peníze vydělává a váš je v tuto chvíli ten, který dost možná nezískal ještě ani korunu, ba naopak peníze potřebuje ke svému vzniku. Proto zkuste překonat citový vztah k "vašemu dítěti" a podívat se na celý projekt více nezaujatě, objektivně a s nadhledem. V podnikatelském plánu kromě kladných vlastností uveďte i ty, které mohou nést riziko zranitelnosti a samozřejmé také způsob, jakým případné rány zacelíte.

Snažte se přitom využít češtiny, se kterou si lze do určité míry hrát. Negativní věci můžete dokonce využít jako příležitosti a zkusit z nich trochu "vymačkat pozitivní šťávy". Ovšem pozor! Nepleťte si dobře napsaný text se lží! Vyvarujte se ve svém podnikatelském plánu lží za všech okolností. Příklad, jak lze napsat základní výhody a nevýhody vaší podnikatelské myšlenky dvěma odlišnými způsoby:

Špatně: Konkurenční čistírna v našem městě dokáže vyčistit oblek nejrychleji do druhého dne. My to zvládneme do 2 hodin. Věříme, že si své zákazníky najde, přestože bude tato služba dražší.

Dobře: Konkurenční čistírna v našem městě dokáže vyčistit oblek nejrychleji do druhého dne. Tuto službu budeme poskytovat za stejnou cenu také, ovšem proti konkurenci nabídneme navíc dražší expresní variantu, která dokáže zákazníka obsloužit do 2 hodin a díky tomu přilákáme movitější klienty od konkurence k nám.

Nyní se zkuste podívat na váš podnikatelský plán. Vy sami nejlépe víte, kde máš váš plán slabá místa a na čem může ztroskotat při své realizaci. Je však patrné z vámi sepsaného plánu, že si existenci těchto slabých míst uvědomujete? Věnovali jste jim dostatečnou pozornost a máte tato místa dostatečně a srozumitelně ošetřená? Nelze je dokonce využít pozitivně a pojmout jako příležitost?

Pokud si nejste některou částí podnikatelského plánu jisti, nabízíme kompletní sestavení podnikatelského záměru, zpětnou vazbu na záměr nebo i konzultace při začátku vašeho podnikání.

Pokračovat můžete na další kapitolu: 3.4 Marketing
TOP
45