Investor chce spolu s vámi vydělat. Ovšem sledované hodnoty vašeho finančního plánu se budou trochu lišit podle typu investora. Banku bude při poskytnutí úvěru zajímat, zda jste schopni měsíčně generovat dostatečné zisky na to, abyste dohodnuté splátky pravidelně spláceli až do konce splatnosti úvěru. Oproti tomu soukromé investory, kterým pravděpodobně budete nabízet podíl ve vaší společnosti, bude zajímat, zda a za jak dlouho se jim investice vrátí vyplácením podílu na zisku, případně odprodejem koupeného podílu z firmy. Samozřejmě, nejen to; budou chtít svoji investici co nejvíce (několikanásobně) zhodnotit a to obvykle v horizontu maximálně dvou let. Tento fakt byste si měli uvědomit a oslovit takový typ investora, kterému můžete svým projektem výše uvedená očekávání naplnit.
Ať už budete žádat finanční prostředky od kohokoliv, musíte připravit vhodnou formu finančních podkladů, které protistraně předložíte ke zhodnocení. Obvykle vám různé zdroje budou radit sestavení tří základních dokumentů: rozvahy, výsledovky (výkazu zisku a ztrát) a cash flow. Doporučujeme vám zaměřit se především na cash flow, tedy přehled peněžních toků. Tento přehled je totiž pro samotné fungování podniku tím nejdůležitějším. Zobrazuje, jaké příjmy a výdaje v průběhu času budete mít, zda budete schopni splatit veškeré závazky včas a zda vaše aktivity skončí přebytkem peněz či nikoliv. Nezřídka se totiž stává, že i přes účetní ziskovost (kterou byste získali sestavením výsledovky) není firma schopna platit své závazky. Právě díky cash flow odhalíte všechna riziková místa ve vašich financích.
Cash flow = přehled finančních toků
Příklad sestavení cash flow
Co se týče samotného sestavení cash flow, rozhodně se ho nebojte. Jsou to jednoduché kupecké počty a zvládne ho sestavit každý. Pokusím se jeho logiku ukázat na jednoduchém příkladu.
Představme si podnikavého člověka, který se rozhodne nakoupit přebytek jablek od místního farmáře, vytvořit z nich mošt a prodat ho na místním trhu. Tento podnikatel v červenci nakoupí jablka (v potřebném množství stojí 3500 Kč) a nechá je zpracovat (za zpracování jablek a láhve si moštárna účtuje 1200 Kč). Pro lepší chuť je nechá přes srpen doma uležet a na zářijovém farmářském trhu bude mošt prodávat (pronájem stánku na 7 dní stojí 1400 Kč a musí se zaplatit již v srpnu).
Jelikož sám nemá ani korunu, ale průzkum trhu ukázal, že všechny láhve prodá už v průběhu září, půjčí si od kamaráda 7000 Kč s tím, že mu na konci září vrátí 8000 Kč.
Jak bude vypadat jeho cash flow?
|
Projekce cash flow (v Kč) |
| PŘÍJMY |
Měsíc: |
Červenec |
Srpen |
Září |
Půjčka od kamaráda |
7 000 |
0 |
0 |
Prodej moštu |
0 |
0 |
14 000 |
PŘÍJMY CELKEM |
7 000 |
0 |
14 000 |
|
|
|
|
|
| VÝDAJE |
Nákup jablek |
3 500 |
0 |
0 |
Zpracování jablek |
1 200 |
0 |
0 |
Benzín |
250 |
0 |
500 |
Nájem stánku |
0 |
1 400 |
0 |
Splátka půjčky kamarádovi s úroky |
0 |
0 |
8 000 |
VÝDAJE CELKEM |
4 950 |
1 400 |
8 500 |
|
|
|
|
|
|
Přírůstek (úbytek) peněz v měsíci (Příjmy mínus výdaje) |
2 050 |
-1 400 |
5 500 |
|
Zůstatek peněz v měsíci |
2 050 |
650 |
6 150 |
Pokud tedy prodej půjde tak, jak předpokládá, bude moci s danou půjčkou ufinancovat všechny měsíce a nakonec mu po splacení všech závazků zbude k dispozici 6 150 Kč.
Cash flow je tedy tabulka, kde jednotlivé sloupce představují průběh času a řádky kategorie příjmů a výdajů. Na toto názvosloví si dejte pozor - ve výkazu cash flow musíte pracovat pouze s termíny příjmy a výdeje, nikoliv výnosy a náklady!
Řádky cashflow
Kategorie jednotlivých příjmů a výdajů sestavte podle druhů finančních toků vašeho podnikání. V kategorii příjmů můžete mít například řádky podle jednotlivých produktů (Příjem z produktu A, Příjem z produktu B) nebo druhů příjmů (Příjmy z prodeje produktu, Příjmy z prodeje reklamy atd.).
Kategorie výdajů vytvořte obdobně - například výdaje za materiál, marketing, mzdy, nájem, dále se obvykle uvádí kategorie "další výdaje" (součet drobných výdajů, pro které se nevyplatí vytvářet zvláštní řádek, např. výdaje na telefon, jízdné apod.) a nezbytná kategorie rezerva finančních prostředků.
Sloupce cashflow
Sloupce cashflow obvykle tvoří čas a jako časová jednotka se obvykle používají měsíce. Některé velké firmy vytváří cash flow dokonce na denní bázi, ale pokud neplánujete založit vlastní banku nebo něco podobného, tak si vystačíte s cash flow na měsíční, případně týdenní bázi.
Praktické rady k sestavení cashflow
Cash flow se nejčastěji zobrazuje ve formě tabulky, proto k jeho sestavení doporučuji vhodný software typu MS Excel. Můžete jej sice sestavit i v textovém editoru nebo ručně na papír, nevyužijete však obrovskou výhodu, kterou vám tabulkový program přinese - pokud v něm budete používat základní vzorce, stačí pak změnit jednu proměnnou (typicky objem prodeje nebo výši cen) a všechny přepočty udělá za vás. Díky tomu můžete vytvářet různé scénáře a jednoduše tak sestavit nejen realistickou, ale i pesimistickou a optimistickou variantu plánu.
Jednotlivé buňky je třeba vyplnit poctivě. Poctivé vyplnění znamená, že o každém výdaji i příjmu budete opravdu důkladně přemýšlet. Například u faktur zde nejde o datum jejich přijetí nebo splatnosti, ale o to, kdy peníze za přijaté faktury opustí váš účet (tj. kdy bude výdaj peněz) a kdy naopak budete moci s penězi za vystavené faktury, které vám zaplatí odběratelé, disponovat (tj. kdy bude příjem peněz).
Musíte také počítat s jistou rezervou na dobu převodu bezhotovostních plateb - pokud například budete mít splatnost nájmu ke každému 2. v měsíci (například ke 2. únoru) a budete jej chtít platit co nejpozději, budete muset platbu odeslat z účtu minimálně 2 pracovní dny před splatností, což znamená uvést tento výdaj o měsíc dříve, než je měsíc splatnosti (tj. výdaj bude už na konci ledna). A naopak, pokud bude někdo platit vám se s platností 2. v měsíci (například 2. února), počítejte s příjmem peněz v to nejpozdější datum (zde únor) a tento příjem tedy uveďte až v daném měsíci splatnosti.
Jak odhadnout budoucí příjmy začínající firmy?
Jak odhadnete vaše příjmy, když předem neznáte přesný počet zákazníků či prodaných kusů a nemáte křišťálovou kouli? Správná otázka. Rozhodně se vyvarujte klasické chyby podnikatelských plánů a nepoužívejte postup zvaný top down (odshora dolů), neboli styl: "náš cílový trh s miliony zákazníků nakupuje ročně celkem za X miliard korun a pokud oslovíme 1 % procento tohoto trhu, tak získáme 0,01 krát X miliard korun". Takové uvažování je zcela nesmyslné a v plánech začínajících podnikatelů se bohužel objevuje velmi často.
Vy musíte postupovat zcela opačně - tedy postupem označovaným jako "bottom up", tj. odspodu nahoru. Musíte vyjít z předpokladů zjištěných ve vašem marketingovém plánu a konkrétně především z prodejních kanálů. Pokud budete mít například obchodní zástupce, lze s určitou jistotou říci, kolik vašich produktů v daném měsíci tito obchodní zástupci prodají. Nebo pokud máte již předsjednané zakázky, sečtěte jejich hodnotu. Každý prodejní kanál počítejte zvlášť a nakonec sečtěte celkové prodeje. Věřte, že toto je ten jediný správný postup.
Význam cashflow a jak ho vylepšit
Krása cash flow je v tom, že vám jasně ukáže, které měsíce jste schopni ufinancovat a které nikoliv. V praxi je běžné, že budete muset zaplatit svým dodavatelům (např. za suroviny či zboží) dopředu a od zákazníků naopak dostanete platbu později. Pokud vám zůstatek v nějakém měsíci klesne pod nulu, je třeba to napravit. Jak překonat dobu, než se opět dostanete do plusu?
V zásadě máte pět možností. První je urychlit příjmy, tj. například nabídnout zákazníkům slevu za zaplacení předem, nabídnout různé dárkové vouchery, které vám přinesou příjmy bez dodatečných výdajů dopředu, domluvit se s odběrateli na zálohách apod. Druhou možností je oddálit výdaje, tj. například dohodnout si pozdější platby faktur s dodavatelem, oddálit den splatnosti nájmu, půjčky apod. Třetí možností je pokusit se zvýšit příjmy, například zvýšením ceny produktu (což vám ale samozřejmě může situaci zhoršit, pokud vám z důvodu vyšší ceny výrazněji klesne počet prodejů). Čtvrtou možností je snížit výdaje, například najít levnějšího dodavatele, levnější prostory k pronájmu, nebo například místo nákupu automobilu, stroje apod. použít leasing (čímž ve svém součtu reálně celkový výdaj na danou věc nesnížíte, ale rozložíte v čase). Pátou možností je navýšit potřebné finance externě, tj. například půjčkou na období, které by se nacházelo v mínusu, nebo požadovat vyšší investici od investora.
Výkaz cash flow vytvořte alespoň na 24 měsíců dopředu, nejlépe až do doby, než splatíte všechny finanční prostředky získané od investora. Opět platí konzistentnost plánu, tj. pokud uvedete, že se investice vrátí do roka, musí to být patrné z výkazu cash flow.
Nezapomeňte také do výkazu cash flow správně zahrnout čas. Z důvodu sezónních výkyvů mohou vaše příjmy i výdaje v průběhu roku výrazně kolísat a tak velmi záleží, kdy se do podnikání pustíte a od kterého měsíce tedy budete vaše cash flow zpracovávat.